BLOGI

Virta vehreässä metsässä

 

Tule mukaani elämänvirtaan

Blogissani tuon meidän kaikkien pohdittavaksi oman elämän varrelta nousseita ajatuksia. Elämäni suuria mottoja on, että samaan virtaan ei voi astua kahta kertaa.

Tämä motto on lohduttanut minua useita kertoja. Elämäntilanteet muuttuvat, enkä todennäköisesti kohtaa juuri samanlaista elämäntilannetta uudestaan. Meillä on usein pelkona, että samat asiat tapahtuvat uudestaan. On lohduttavaa ymmärtää, että näin ei tule tapahtumaan. Uudet vastoinkäymiset ovat monella tavalla uudenlaisia. Toki voimme ottaa opiksi aiemmista kokemuksistamme.

Tule siis mukaan kommentoimaan ja jakamaan ajatuksiani. Kirjoituksissani pyrin tuomaan esiin uusia näkökulmia ja minua puhutelleita ammatillisia näkemyksiä. Kaikista tärkeintä on kuitenkin teidän kaikkien blogia seuraavien kommentit. Jokainen ajatus on arvokas.

 

lauantai, 11 heinäkuu 2020 11:16

Keinoja parisuhteen arkistumista vastaan

Oheinen sarjakuva pysäytti minua miettimään parisuhteen sudenkuoppia. Nalkutus on varmasti yksi niistä, mutta yhtä merkittävä on suhteen väljehtyminen. Nalkutuksen kanssa kamppalevat pariskunnat voivat lukea aiempia blogejani myönteisestä ja negatiivisesta ajattelusta. Tämän tekstin liitteen äärelle on hyvä pysähtyä kaikkien parisuhteessa elävien tai siitä haaveilevien. Parisuhteen väljehtyminen on parisuhdelaiskuutta. Se on laiskuutta nähdä vaivaa oman parisuhteen eteen. Tunne parisuhteen onnellisuudesta jää usein vajaaksi, mikäli toinen ei eväänsä väräytä.
lauantai, 11 heinäkuu 2020 09:57

Työhön tylsistyminen voi olla umpikuja

Aiemmin on puhuttu paljon burnoutista työssä, mutta nyt rinnalle on tullut uusi termi BOREOUT. Se on tylsistymistä työssä niin, että työstä on kadonnut terä. Työstä on hävinnyt motivaatio ja into, joten ihminen ei pysty tarttumaan asioihin. Työ tuntuu vastenmieliseltä ja tympeältä. Työn tekemisestä on tullut rutiinia, jossa ei ole tunnetta mukana. Tylsistyminen voi olla joko lyhyt- tai pitkäaikaista, mutta siitä on joka tapauksessa mahdollisuus löytää tie ulos. Työelämään kuuluvat lyhyet tylsistymisen hetket, eivätkä ne ole haitallisia. Pitkäkestoiselle tylsistyminen on asia, johon täytyy puuttua.
maanantai, 06 heinäkuu 2020 13:08

Negatiivinen ajattelu jumittaa meidät

Edellisessä blogissani kirjoitin myönteisestä ajattelusta. Tällä kertaa tarkastellaan negatiivista ajattelua ja sen vaikutuksia. Negatiivinen ajatttelu on meissä kaikissa luonnostaan. Se on taito, jota meidän ei tarvitse harjoitella. Perusluonteemme perusteella meidät määritellään optimisteiksi tai pessimisteiksi. Kun tarkastelemme suhtautumistapaamme elämää kohtaan voimme havaita, että optimismi tai pessimismi valtaa alaa. Ne voimme valita, kumpi vetää pidemmän korren elämässämme.
torstai, 18 kesäkuu 2020 18:22

Bongaa hyvä

Keskiyön juhlana eli juhannuksena on mitä parhain hetki huomata hyvä. Meille on ominaista havaita huolen aiheet, mutta hyvin asioiden suhteen meidän on tehtävä työtä. Myönteisten asioiden huomaaminen edellyttää tietoista pysähtymistä hetken äärelle. Hyvän huomaamme parhaiten asettamalla nenällemme hyvän linssit. Hyvän hetket ovat yleensä hiljaisia ja ohi kiitäviä tuokioita.
maanantai, 11 touko 2020 21:00

Luonnon lumo

Vuosien ajan sain nauttia lähellä kotiani kulkevasta metsäpolusta, joka on nimeltään talvitie. Polkua ympäröi uskomaton vehreys, vanhat puut kasvoivat sammalpeitteessä ja äänettömyyden täytti linnunlaulu. Metsästä oli tullut palautumiseni lempipaikka. Myrskyt kaatoivat puuvanhuksia ja lopulta metsä oli uusittava. Sen oli uusiuduttuva kuten meidän ihmisten on usein terapiaprosessin aikana. Haikealla mielellä minun oli seurattava, kuinka metsä muutti muotoaan. Tänä keväänä on kuitenkin aika luoda uutta kasvua ja ryhtyä istuttamaan taimia. Pyrimme luomaan monipuolisen metsän joka varmasti on 50 vuoden kuluttua yhtä ainutlaatuinen kuin edeltäjänsä. Sitä ennen saamme seurata metsän uudistumista ja kasvuprosessia.
lauantai, 28 maaliskuu 2020 21:43

Koronalento ja laskeutuminen elämään sen jälkeen

Korona on pysähdyttänyt meidät ja välttämätön on rajannut meidän elämää. Autoa ajaessani mietin, mitä erityistä ja lohduttavaa sanottavaa minulla voisi olla tähän maailmaan. Kysymykseen oli vaikea vastata. Lukiessani Maaret Kallion kirjoittamaa metaforaa lentokonematkasta, huomasin sen kuvaavan hyvin nykytilannetta. Haluan siis jakaa sen teidän kanssanne, sillä se ansaitsee tulla luetuksi. https://www.hs.fi/blogi/lujastilempea/art-2000006450726.html
lauantai, 01 helmikuu 2020 15:35

Unelmakartta työskentely

Tavoitteiden avulla määrittelemme, mitä haluamme elämältä. Impulsiivisesti asetetut tavoitteet päätyvät usein pettymykseen. Tavoitteissa tulee olla jotain sisältöä, jotta ne olisivat kestäviä. Sinun pitää pystyä perustelemaan, miksi haluat nimenomaan nämä asiat unelmakarttaasi. Miten ne ovat sinulle tärkeitä ja merkitykselliisiä? Mikä herättää intohimosi?
lauantai, 01 helmikuu 2020 15:28

Tavoitteiden asettelu tavoiteympyrän avulla

Terapiatyöskentelyn keskiössä ovat tavoitteet ja niiden kirjaamiseen on lukuisia tapoja. Haluan esitellä yhden tavan eli tavoiteympyrän, joka asettaa tärkeät asiat tiiviiseen muotoon. Kiireinen elämäntahti voi vähitellen muodostaa kuilun oman toiminnan ja omien tavoitteiden välille. On helppoa mennä siitä, missä aita on matalin, vaikka se veisikin poispäiin asioista, joista välittää. Emme voi antaa ulkoa tulevien paineiden määritellä sitä mikä on meille tärkeää. Tällaiset tavoitteet eivät ole meidän määrittelemiä, emmekä toteuta meille tärkeitä asioita, emmekä koe elävämme itsemme näköistä elämää. Tavoiteympyrä auttaa sinua suunnittelemaan elämää, jota haluat oikeasti elää. Itsetietoisuuden kehittäminen on elämänmittainen prosessi, mutta se alkaa siitä, että kiinnität huomiota itseesi.
lauantai, 01 helmikuu 2020 15:24

Esimerkkejä bujoilusta

Terapiatyöskentelyn aikana moni potilas on ottanut bujoilun työkalukseen. Se opettaa tunnistamaan olennaisen ja keskittymään tärkeään. Lisäksi se ohjaa karsimaan elämästä turhat huolet pois. Bujoilun tavoitteena on pitää tavoitteet ja toiminta linjassa. Se on sopivan elämän suunnittelua, jotta voit olla ylpeä itsestäsi. On hyvin todennäköistä, että pää on täynnä tarpeettomia huolia ja vastuita, jotka vievät tärkeää henkistä tilaa.
lauantai, 01 helmikuu 2020 15:17

Bullet Journal eli bujoilu terapian tukena

Useat potilaani ovat ottaneet käyttöön bullet journalin terapiansa tueksi. Bujoilu auttaa jäsentämään menneisyyttämme, järjestämään nykyhetkeämme ja suunnittelemaan tulevaisuuttamme. Samalla se auttaa olemaan luova, parantaa oloamme ja on kannustava. Se lisää selkeyttä ja suuntaa huomiomme arkiseen tekemiseen. Bujoilun avulla opitaan, että yhdessä päivässä on tietty määrä tehtäviä, joita täytyy suorittaa. Päivän jokainen pieni askare on osa suurempaa kokonaisuutta.
perjantai, 27 joulukuu 2019 09:17

Ajatuksia uuteen vuoteen 2020!

Vuoden 2020 voimme aloittaa rakastavasti pitäen huolta itsestämme ja muista läheisistämme. Uuden vuoden alkaessa on hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä kaipaat elämääsi, jotta aidot toiveesi voisivat toteutuvat. Viivy hetki ajatustesi, tunteidesi ja arvojesi äärellä ja mieti, miten niiden olisi hyvä muuttua. Voit kuvitella näiden muutosten tapahtuvan tällä hetkellä, tässä ja nyt. Seuraavat kysymykset voivat auttaa luomaan mielikuvaasi tulevasta vuodesta:
tiistai, 24 joulukuu 2019 06:41

Rakkauden täyteistä joulua!

Minulla oli mahdollisuus aloittaa joulun vietto tutustumalla Helene Schjertbeckin näyttelyyn Ateneumissa. Se oli hyvin vaikuttava kokemus ja suosittelen sitä lämpimästi. Helenen omakuvat kuvasivat monipuolisesti muutoksia elämässämme ja sitä, kuinka meissä tapahtuu jatkuvaa kasvua ja jalostumista.
torstai, 17 lokakuu 2019 22:02

15 minuutin sääntö mielihaluihin ja tunteisiin

Voimakkaiden mielihalujen ja tunteiden yllättäessä sinulla on mahdollisuus toimia. Kärsimys ei ole ikuista vaan voit omalla toiminnalla vaikuttaa reaktioon. Tunteet ja mielihalut tulevat ja menevät. Niiden säätelemistä voit harjoitella teflon-mielellä eli mielellä, johon ne eivät tartu vaan jatkavat matkaa. Voit tarkkailla ajatuksiasi ja tunteitasi, sinun ei tarvitse toimia niiden ohjaamalla tavalla. Voit todeta itsellesi, että älä toimi mielihalun mukaisesti vaan yritä ajatella pitkän tähteimen tavoitettasi tai selviytymissuunnitelmassasi määrittelemääsi sääntöä. Toteuta sääntö ensin. Säännön toteuttamista tukeaksesi voi olla hyvä poistua tilanteesta, jossa mielihalu on syntynyt. Lisäksi voit etäännyttää mielihalua muuttamalla mielikuvaa, joka synnytti mielihalun.
torstai, 17 lokakuu 2019 22:02

Alkoholin käytön rajaaminen

Alkoholin liikakäyttö on riippuvuus eli sen kanssa työskennellään kuten muiden addiktoivien asioiden. Addiktiolle on ominaista voimakas mielihalu, lopettamiseen liittyvä ennakoiva pelko ja haittojen vähättely. Alkoholin käytön kartoituksessa ja tunnistamisessa voit käyttää apuna seuraavia kysymyksiä ja niihin on syytä vastata rehellisesti:
sunnuntai, 28 huhtikuu 2019 21:12

Riittävän hyvä työpanos ja arvostus

Kiireen ja pessimismin tunteet määrittävät työelämämme tunnetilaa, joten niiden selättäminen on keskeinen osa työssä viihtymistä. Myönteisiä tunnetiloja pitäisi tavoitella ja ylläpitää. Arvostetuksi tulemisen tunne on tärkein sosiaalinen tunne työelämässä. Meidän tulee kuulua joukkoon ja olla merkityksellinen osa työyhteisöä. Arvostus synnyttää luottamusta, joka lisää sitoutumista ja kiinnittymistä työpaikkaan.
sunnuntai, 17 maaliskuu 2019 20:38

Työuupumus

Työuupumus on vakava tila, joka pitää korjata. Työuupumus on pitkittyneen työstressin seurauksena kehittyvä häiriö, jonka seurauksena ihmisen voimavarat ehtyvät. Työuupumus ilmenee väsymyksenä, kyynistyneenä asenteena ja heikentyneenä aikaansaamisen tunteena. Väsymys on niin kokonaisvaltaista, ettei lepo virkistä eikä palautuminen onnistu vapaiden avulla. Väsymys on edennyt niin pitkälle, ettei se kohdistu yksittäiseen suoritukseen. Kyynisen asenteen myötä työn merkitys on heikentynyt ja se voi näyttäytyä "hällä väliä" -asenteena. Työntekijä on voinut olla hyvinkin aikaansaava ja taitava, mutta hän näkee, että hän on huonompi kuin muut. Työuupumus ilmenee, kun työn tekemisessä on pitkäaikainen epäsuhta työn voimavarojen ja vaatimusten välillä. Pitkittyessään työuupumus voi johtaa mielenterveyden häiriöön, joten uupumuksen oireisiin täytyy puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
sunnuntai, 17 maaliskuu 2019 18:28

Työn riskit työkyvyn näkökulmasta

Suuremmilla työpaikoilla edellytetään riskienarvionnin tekemistä ja se on keskeinen osa työsuojelutoimintaa. Kannustan työntekijöitä osallistumaan aktiivisesti tähän työhön, sillä sen avulla nostetaan esiiin työpaikan kehittämistarpeita. Seuraavaksi tulen keskittymään työpaikkojen psyykkisiin ja sosiaalisiin riskeihin. Riskien tunnistaminen on keskiössä, jotta esiin nouseviin epäkohtiin voidaan puuttua. Riskit ovat pitkään jatkuessaan kuormittavia ja jopa terveydelle haitallisia. Työntekijän työkykyyn vaikuttavat fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset voimavarat sekä työn ominaisuudet. Työkyvyssä kyse on työntekijän voimavarojen ja toimintakyvyn suhteesta työn vaatimuksiin. Psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky on ihmisen kykyä toimia erilaisissa tilanteissa ja muiden ihmisten kanssa.
sunnuntai, 17 maaliskuu 2019 16:56

Työn muokkaaminen

Työn muokkauksella tarkoitetaan työn sovittamista työntekijälle sopivaksi. Työntekijä ja työnantaja sopivat järjestelyistä, jotka tukevat työntekijän työkykyä, motivaatiota ja mahdollistavat hyvän työtuloksen. Käytännössä tämä tarkoittaa järjestelyjä esimerkiksi työtehtävissä, työjärjestelyissä, työajoissa, työtiloissa ja muissa tukikeinoissa. Työn tuunaaminen voi tarkoittaa pieniä tai suurempia muutoksia. Parhaimmillaan työn muokkauksen avulla voidaan estää työuupumus ja varmistaa hyvän työpanoksen jatkuminen. Työn muokkaus voi hyödyntää myös koko työyhteisöä, koska tehtävä työ tulee konkreettisesti tarkastelun alaiseksi. Voi olla, että työpaikalla tarvitaan laajempia työtä ja koko työyhteisöä koskevia muutoksia.