Tulosta tämä sivu

Keskiyön taikaa!

Olemme saaneet viettää Juhannusta, keskikesän juhlaa! Se on Suomessa valon juhla, jolloin on hyvä huomioida kaikki myönteinen tai joku voisi sanoa, että positiivinen. Itse käytän mieluummin sanaa myönteinen. Kesällä me kaikki heräämme ns. henkiin ja otamme juhlasta kaiken irti. Samalla tavalla voisimme suhtautua elämään eli ottaa siitä kaiken irti ja keskittyä myönteiseen ikävän sijaan. Me kaikki voimme epäilyksistämme huolimatta suunnata ajatuksiamme asioihin, joita haluamme vahvistaa. Meidän on hyvä kysyä itseltämme, haluanko vahvistaa juuri tätä asiaa elämässäni? Me usein jopa säpsähdämme, kun huomaamme ajattelevamme tai tekevämme asioita, jotka tuottavat paljon ikävää elämäämme.

Meidän olisi siis hyvä keskittyä asioihin, jotka tuottavat iloa ja voimaa elämäämme. Se ei ole niin vaikeaa kuin ensi alkuun voimme epäillä. Sitä kannattaa lähteä kokeilemaan ja kohdistaa ajatukset uuteen suuntaan. Mielellä on toki taipumuksena vaellella, mutta voimme lempeästi ohjata mieltämme taas okeaan suuntaan. On tärkeää pysähtyä hetkeksi miettimään, mitä kohti haluamme suunnata ja jatkaa kulkuamme. On hyvä kysyä itseltä seuraavia kysymyksiä:

  • Mitä haluan elämääni lisää?
  • Mitä haluan mahdollisesti vähemmän?
  • Mitä haluan tehdä eri tavalla?
  • Mitkä asiat ovat minulle aidosti tärkeitä?
  • Mitä arvojani halan toteuttaa enemmän arjessani?

Kysymyksiä pohdittaessa erilaisten näkökulmien lisäksi on hyvä miettiä, mikä elämässäni on toiminut ja tehdä sitä lisää. Usein asioiden mennessä ns. penkin alle, on hyvä harkita suunnan muutosta ja tehdä asioita eri tavalla. Ratkaisukeskeisyyden perusperiaae on, että sitä tehdään lisää, mikä toimii. Asioille, jotka tuovat iloa elämään, kannattaa antaa enemmän tilaa. Toimivista asioista on hyvä tulla tietoseksi ja tämä onnistuu edellä esitettyjä kysymyksiä pohtimalla. Usein jo pienet muutokset vievät elämää eteenpäin ja niistä voi ajan saatossa kasvaa suurikin virta. Muutostyössä voit lisäksi hyödyntää muutamia keinoja, jotka vievät varmasti elämääsi eteenpäin.

  • Elämäämme rakentaessamme on hyvä tehdä asioita pitkäjänteisesti. Sinnikäs työ usein palkitaan. Lisäksi on hyvä tehdä asioita, joista jää pitkäaikainen muistijälki ja vaalia tätä jälkeä. 
  • Haluan tässäkin kohdassa muistuttaa näkökulman vaihtamisen taidosta ja sen hyödyllisyydestä. Sen avulla tilanne voi näyttäytyä aivan eri valossa ja se on merkityksellinen työkalu.
  • Itsensä ja tekemisensä hyväksyminen on merkityksellistä. On tärkeää vaalia armollisuutta ja sallivuutta kriittisyyden sijaan. Itsemyötätunto on tässä työskentelyssä vaikuttava työkalu. 
  • Tässä hetkessä eläminen on usein varsin neutraalia, sillä huolet syntyvät usein menneistä tapahtumista ja tulevien asioiden murehtimisesta. On hyvä pysähtyä ja miettiä, mikä voisi rikkoa tämän hetken rauhan vai voisiko mikään? Usein huolet suuntaavat muihin hetkiin kuin juuri tähän hetkeen. 
  • On tärkeää kokeilla uusia asioita, vain sillä tavalla saamme selville, toimivatko meidän uuset mallt? On siis hyvä rikkoa totuttuja rutiineita. Itse usein sanon, että jos olet löynyt päätäsi seinään samalla tavalla 10 kertaa, niin yhdennellätoista kerralla se on syytä tehdä eri tavalla.
  • On tärkeää olla ystävällinen itselle. Se on taito, jota joutuu tai saa sinnikkäästi harjoitella. On hyvä antaa sisäiselle kriitikolle lomaa ja työstää sisäistä puhetta myönteisempään suuntaan. Se voi aluksi tuntua kovin vaikealta, mutta se on tehokas keino. 
  • Usein ajattelen, että mielen kanssa olisi hyvä ns. leikkiä eli kokeilla uusia ajatus- ja toimintamalleja. Uusien mallien löytämisen ei ole syytä olla liian totista vaan sen pitäisi olla kepeää touhua. Se on leikkisää ja hauskaa puuhastelua. 

Näidän kysymysten ja pohdintojen myötä haluan toivottaa sinulle aurinkoista Juhannusta!